11 maj 2015

Lettland del 2

Dag 4

På torsdag höll vi presentationer igen men denna gång presentationer baserade på uppgifter vi fått tidigare. Senare på dagen gick vi genom svar och så skrev vi upp nya idéer och så. På eftermiddagen hade vi teambuilding lekar. Klockan 18 började en morsdags konsert. Fick se traditionella danser och höra lettiska sånger. Riktigt trevligt att få se/höra en del av kulturen. Efter konserten gick vi och köpte pizza och så satte vi oss i en park och åt.
I Lettland är det normalt att man går ut med kompisar efter skolan och så kommer man hem först sent på kvällen. Var så trött hela veckan på grund av det. Man är ju inte van vid att vara länge ute på vardagarna.

Skolmaten // Idéer till vår skola

Morsdags konsert

Dag 5

På fredag gick vi till flera olika skolor. Först var vi till en lettisk skola där de berättade om deras Grön Flagg verksamhet. Sedan gick vi till "vår" skola och så åt vi lunch och dansade Just Dance. Det var riktigt kul! Efter det gick vi till den ryska skolan där de visade oss runt och berättade om deras skola. Det var ganska intressant egentligen. Trots att vi har väldigt bra skolor i Finland så skulle jag nog säga att de skolorna jag besökte under veckan verkar aningen bättre än min skola. Efter de besöken ordnade vi fest hemma hos oss. Dit kom alla som var med i projektet och det var riktigt roligt. På kvällen spelade vi fotboll och korgboll vid ett sportplan i närheten.

Den ryska skolans simhall // Grillade marshmallows

Smakade på några godheter jag inte sett i Finland

Dag 6

På lördag åkte vi till Riga med tåg. Först blev vi guidade i Gamla Stan och sedan fick vi fritid i Riga. Gamla stan var riktigt fin men den nya delen var inget vidare. Shoppingen var inte bra och staden var inte speciellt logisk eller snygg.
Åt i alla fall tortilla på Mc Donald's och gick omkring i butiker.
Efter lite shopping åkte vi till Jurmala som motsvarade Finlands Hangö. Staden var väldigt fin och husen där var ju rena drömmen. Gick också på den 300 km långa stranden. Ja, ni läste rätt. Stranden utgör hela Lettlands kust.
Åkte sedan till Lido där vi åt middag och så kom vi hem och vilade en stund innan vi cyklade till en sjö. Kvällen spenderades där. Sade sedan hejdå och cyklade hem och sov.

Så fina spårvagnar.

Gamla stan.

Denna dag firade ryssarna att de "vann" andra världskriget för exakt 70 år sedan så Riga var fullt av ryssar och människor som firade.

Finaste parken jag sett på länge.

Frihetsstatyn i Riga.

Med tåg från Jaunolaine till Riga // Lunch på Mc Donald's

Fina Jurmala.

Middag på Lido. Allt detta för under 5€.

Glass i Jurmala // Fin solnedgång vid sjön

Dag 7

På söndag morgon var det tidig väckning. Klockan 07:00 startade vi mot flygfältet. Innan flyget startade hann vi shoppa lite på flygfältet och köpa mat till flyget.
Landade i Finland lite efter 10 på morgonen. Skönt att vara hemma så tidigt!

Victoria's Secret på Rigas flygfält.

Brunch på flyget.

Lite nytt från Victoria's Secret skadar ingen annan än plånboken.

Har letat efter dessa shorts från H&M i ett år och äntligen hittade jag dem i Riga.

Lite godis man inte får i Finland.

Presenter från familjen.

Överlag så var denna resa så himla bra! Fick besöka ett nytt land, vilket alltid är kul. Fick även lära känna Tim&Lars bättre och så fick jag nya vänner. Som pricken på i:et var denna resa betald av skolan.