3 augusti 2017

Min kropp

Klockan är mycket. Jag borde sova, men jag tänker på min kropp. Det låter kanske konstigt men så är det. Ibland ligger jag och bara tänker. Idag tänker jag på min kropp. Imorgon kanske på någonting annat.
Jag har inte vägt mig på flera månader. För mig betyder vikten ingenting. Jag har inte ens en våg i Åbo. Jag bryr mig inte om vikt och inte om mått. Det jag tänker på är hur jag känner. Känner jag mig nöjd eller missnöjd? Ibland det ena, ibland det andra.
Jag har aldrig varit särskilt sportig. Jag har aldrig tänkt på att främja min hälsa genom att motionera eller sporta. Det är alltid maten jag tänkt på. Äter jag bra? Äter jag för mycket, för litet eller borde jag sluta med godiset?
Ibland vill jag att min mage var lite plattare och mina lår lite mindre. Ibland gillar jag det jag ser i spegeln. I skrivande stund (natten mellan tisdag och onsdag) känner jag hur svullen min mage är (har förmodligen problem med matsmältningen) och undrar om det är så här det känns att vara gravid? 
Varför har jag så svårt att ta tag i motionerandet och matvanorna? Jag vill men jag kan inte.

Varje dag stöter jag på bilder på pinnsmala flickor som antingen gått ner i vikt och berättar sin historia på sociala media eller flickor som alltid varit pinnsmala.  Varje dag stöter jag på bilder och inlägg om hur man ska äta nyttigt. Dessa bilder påverkar, mer eller mindre på alla.

Vad vill jag egentligen säga i detta inlägg? Jo, att oavsett hur din kropp ser ut, är det viktigaste det du själv känner när du ser dig i spegeln. Låt inte omvärlden påverka din kropp. Låt inte omvärlden säga att du inte är smal eller tjock nog. Är du nöjd med din kropp så är du perfekt precis som du är.


Mina streck på magen är givetvis streck som uppkommer då jag sitter och det bildas korvar på magen. Det gör det för alla, oberoende om man vill erkänna eller visa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar