15 augusti 2016

Min aknehistoria del 3

Såå antibotikan Lymecycline Actavis åt jag i 4 månader och fan vilken slösan av pengar. Den hjälpte inte ett skit. Jag måste ha blivit immun mot antibiotika. Qlaira p-pillrena åt jag i tre månader och jag gillade inte dem. På bipackssedeln under rubriken biverkningar läste jag akne och "konstigt" nog måste den biverkningen ha drabbat just mig. Kombinationen av dessa två + solsken gjorde min akne till en mardröm (igen...). Min rygg blev dock mycket bättre efter utomlandsresan till Grekland i maj.
Jag ringde preventivläkaren för ett par månader sedan och fick nya p-piller. Nu äter jag Cypretyl och antibiotikan slutade jag med för en knapp månad sedan. Jag har ätit två kartor av de nya p-pillrena och min hud är redan lite bättre. Inte bra men bättre.
Jag har även kontaktat hudläkaren och redan under de kommande veckorna skall jag påbörja en kur av Isotretinoin. Det är den bästa medicin man kan få så jag är faktiskt jätte exhalterad. Lite rädd är jag också för biverkningarna är många och jobbiga. Mitt ansikte kommer vara så jävla torrt under de första månaderna. Medicinen + alla läkarkontroller och besök kommer gå på ca. 350-400€, men det kommer vara värt det.
Idag var jag på mitt första laboratoriebesök så nu är denna process äntligen igång.

Åter igen har väntandet och testandet av nya mediciner varit svårt. Som sagt tar det lång tid att hitta den rätta medicinen. Det har redan gått över ett år sedan mitt första läkarbesök och ingenting har hänt. Varför började jag inte tidigare?

Lista på kostnader så här långt:

- Läkarbesök (efter att jag fyllt 18 år) ca. 17€
- Hudläkarbesök nr. 1 ca. 35€
- Acnatac ca. 30€
- Lymecycline Actavis (4 askar = 400 piller) ca. 90€
- Wicnelact ca. 9€
- Oricyclin (1 och en halv ask = 150 piller) ca. 27€

Hittills har jag alltså betalat över 200€ för mediciner som inte fungerat. P-pillrena och ett par läkarbesök har jag fått gratis.

Jag lovade er bilder av min hud men man kan inte riktigt se någon förändring på dem. Jag skall ge er bilder när jag påbörjat kuren av Isotretinoin så får ni följa med den processen istället. Sedan kan jag ge er före och efter bilder då jag är klar med kuren om kanske ett halvt år.

Nästa inlägg kommer om tidigast två månader då jag har hållit på med kuren ett tag. Jag är tacksam över att mina akne-inlägg är uppskattade. Jag vill dela med mig av mina egna erfarenheter så att jag kanske kan hjälpa någon av er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar