8 juli 2016

En livsförändring

På midsommaraftons kväll när jag kollade min mejl fick jag syn på ett mejl jag har väntat på i två månader. I mejlet står det, "Gratulerar Sandra, du har blivit beviljad en studieplats!". Jag fick gråten i halsen. Inte för att jag blev glad, inte för att jag blev ledsen men för att jag vet att detta mejl förändrar mitt liv. Jag har varit osäker på om jag vill hålla ett mellanår eller inte och bara för någon vecka sedan var jag 90% säker på att jag skulle hålla ett nästa år. Nu vill jag inte mer. Jag vill studera det jag tycker om och jag vill ha en ändring i mitt liv, men detta är inte ett litet steg. ALLT ändrar. Jag flyttar hemifrån, jag hittar nya kompisar, jag börjar ta hand om mig själv ekonomiskt, jag blir vuxen och jag blir ensam. Jag flyttar ifrån min tvillingsyster, min familj och mina allra bästa vänner. Jag är säker på att de första månaderna kommer vara jobbiga.
Ja, jag vet att studieåren är de bästa åren i ens liv men just nu är jag rädd. Jag är rädd över hur jag kommer klara mig själv. Rädd över att jag tappar kontakten med mina bästa vänner.
Jag är inte särskilt social av mig så att skaffa nya vänner kommer bli svårt för mig. Det kommer ta tid.
Jag alltid har skämtat om att jag hatar lilla Ingå men jag kommer att sakna Ingå. Jag älskar denna lilla by. Somrarna i Ingå kommer vara det jag saknar mest, men vem vet om jag kommer tillbringa dem här i alla fall. Jag hoppas jag kommer göra det.
Jag har bestämt mig för att ta chansen jag har. Jag är rädd men nyfiken och exhalterad. En ny del i mitt liv börjar snart.
Det jag väntar mest på är att få bo ensam och att få inreda sin egen lägenhet. Jag har ju alltid varit väldigt intresserad av interiör.
Just nu väntar jag på att flytta till Åbo, men det varierar dag till dag. Ibland vill jag inte för att jag är rädd och ibland vill jag.
Det är 52 dagar tills skolan börjar och före det måste jag hitta en lägenhet och fixa en massa saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar