14 oktober 2014

Making the world a greener place

Tidsinställt

Nu ska jag skriva öppet om vad jag tycker om Miljörådet som jag är med i i skolan. Ska berätta varför jag är med och lite annat smått som är bra att veta.

Jag gick med i Miljörådet i början av nian. Var aktivt med hela läsåret. 
För er som inte vet vad det är så ska jag berätta det nu. Miljörådet är en grupp där alla som är intresserade av att "sköta om" naturen är med i. Jag personligen är väldigt intresserad av att påverka hur miljön runt omkring mig ser ut. Jag är med i Miljörådet för att när jag är 80 år vill jag inte leva i en miljö som är överfull av skräp och som inte har en ordentlig skog man kan gå ut och gå i eller ens en ren gräsmatta.

I början av gymnasiet tänkte jag att det inte blir något Miljöråd mer men det blev det och det är jag glad över. Vi är fyra positiva medlemmar med i gruppen. Hittills har vi gjort en enkät med frågor om miljön på och så har vi ordnat en diskussion där tre stycken gäster deltog.
Efter höstlovet skall vi fyra åka till Kouvola i tre dagar för att gå på föreläsningar om miljön, djurens rättigheter mm. Ska bli så intressant tycker jag!

Många av er vet jag att är väldigt negativt inställda till allt som gäller miljöfrågor. Ni tänker att det bara är nördar som är med i Miljörådet, men så är det inte. De som är med i Miljörådet bryr sig om hur det ser ut i vår närmiljö. Vi tänker framåt. Hur ser miljön ut efter att vi dör? Hur skall vi kunna behålla den natur vi har nu?

Ni (=ni negativt inställda människor) tror att det bara handlar om att vara med i en grupp i skolan, men så är det ju inte riktigt. Vi deltar i större projekt utanför skolan.
Både högstadieelever och gymnasiestuderande har nästa år möjlighet att åka till olika länder för att höra fler föreläsningar. Har inte bestämt mig för om jag skall åka eller inte. Om jag åker så åker jag till Tjeckien och det skulle ju vara jätte roligt eftersom det är ett land man i vanliga fall inte åker till. Om jag har tid så åker jag definitivt med.

Fördelar? Det jag får ut av detta är ett annorlunda tankesätt. Det är något jag i framtiden kommer ha nytta av. Jag tänker på vad jag köper i butiken, hur jag sorterar och mycket mer.
En annan fördel är ju förstås att jag får en kurs i gymnasiet av att vara med, men det är inte därför jag är med. Skulle vara med i Miljörådet fast jag inte skulle få en kurs för det är någonting jag är intresserad av.

Det blev en väldigt lång text om detta eftersom detta betyder mycket för mig. Hoppas ni orkade läsa och att ni fick en tankeställare.



Två bilder från våren

4 kommentarer:

  1. Tummen upp! Bra skrivet :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du är med där! Miljön är ju så viktig. Jag älskar att jobba med miljöfrågor. Vilket vackert ljus i dina foton :) ♡

    SvaraRadera