14 oktober 2017

En (oturs)dag i Stockholm

Nu är jag tillbaka hemma i Åbo efter en riktigt trevlig resa till Stockholm. Vi startade på torsdag kväll med Silja Princess. Det kändes lite konstigt att åka Silja Line då vi alltid åker med Viking Line, men det gick bra. 
Vi var framme i Stockholm redan klockan 06:10 på morgonen. Eftersom det var fredagen den 13:de (eller så har vi annars bara otur) så gjorde vi några misstag. Vi trodde stan skulle vara på gångavstånd, eftersom den är det då man åker Viking Line, men nej, där hade vi fel. Vi började i alla fall gå mot ett hotell vi planerat äta morgonmål på och märkte sedan att det var lite för långt så vi fick slopa den idén. Vi fortsatte gå in mot stan men tänkte sedan att det kanske nog skulle vara klokast att ta metron. Så vi gick till närmaste metrostation och köpte en vuxenbiljett. Där var det andra misstaget. Vi kunde ha köpt ungdomsbiljett för hälften så mycket, men vi missade det på något sätt.


Väl inne i stan satte vi oss på Espresso House (som finns i varenda hörn) för att äta morgonmål. Där satt vi några timmar och väntade på att staden skulle vakna. Next up var shopping. Först gick vi genom hela Drottninggatan och så vidare till några utspridda affärer och shoppingcenter. 


Här tog vi en liten mellanmålspaus vid Mood. Två (för mig) nya Aloe Vera-drycker i smakerna passion och jordgubb och en Clif Bar i smaken Crunchy Peanut Butter. Therese Lindgrens favorit. Recommend, recommend, haha.



Jag märker nu att denna resa handlade enbart om shopping och mat, haha. Men vi hade inget speciellt planerat så det fick bli så och Stockhom har grym shopping och ett otroligt bra restaurangutbud. 
Lunch hade vi planerat äta på Phil´s Burger och så blev det. Jag dog för maten. Jag tog en Halloumi Burger, french fries, tryffeldipp och så delade vi på en Oreo Shake. Nam, nam, nam! Godaste hamburgaren jag någonsin ätit. Phil´s Burger ligger lite utanför centrum, vid Stureplan, men jag rekommenderar verkligen att äta lunch där. 

Så det var i princip den resan. Efter den sena lunchen shoppade vi lite till och köpte med mat från matbutiken. Vi åkte sedan metro till båten och så startade vi hemåt klockan 19:30. Båda var trötta så vi somnade tidigt och sov enda tills vi var i Åbo klockan 07:00 idag på morgonen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar