8 januari 2017

Tankar om att bo i Åbo, studier, vänner osv.

Snart börjar min andra termin på Åbo Akademi och jag tänkte skriva ner några tankar om hur det är att bo i Åbo och om studierna så här långt.

Universitetsstudier
För det första trodde jag det skulle vara mycket mycket mer jobb på universitet än i gymnasiet men så himla mycket mer jobb är det faktiskt inte. Inte på min linje i alla fall. Visst är det många inlämningsuppgifter som ibland kan vara riktigt jobbiga men jag tycker inte det är för mycket jobb. Jag har ju ganska mycket fritid på sidan om skolan.
Någon tent kan vara jävligt jobbig (speciellt allmän språkvetenskap) men inte omöjlig. Nu vet jag hur mycket man måste satsa får att få ett godkänt vitsord och vad som krävs av en.


Utanför studierna
Jag gillar min klass jättemycket. Vi har ju en sak gemensamt och det är att alla faktiskt vill studera svenska vilket gör att vi klickar bra. På bara några månader har vi kommit varandra ganska nära. Jag tycker min klass på 8 personer är lagom liten. En liten klass har bättre sammanhållning och vi gör antagligen mer ihop än de större klasserna. Jag tycker vi gjort ganska mycket ihop redan.
Jag gillar studielivet. Det finlandssvenska studielivet. Går man på en fest lär man garanterat känna nya människor varje gång. Det är alltid någon som kommer fram och ger en en komplimang eller startar en konversation. Jag tycker det är så trevligt. Jag är ju en social person men har svårt att ta initiativ till att lära känna nya personer.
Sen har vi det här festandet. Fest hela tiden är precis vad det är. Om man vill gå på allt kan man lätt planera in 3-4 utekvällar i veckan.

Staden och boendet
Jag kommer från en liten by på 5000 personer så att bo i Åbo är väldigt annorlunda, men på ett bra sätt.
Jag älskar att vara "anonym". I en stor stad talas det inte lika mycket skit och man känner inte alla. Det är skönt att kunna vara sig själv till hundra procent utan att någon påpekar någonting eller tittar, viskar och skvallrar. Man kan gå på stan utan att se någon man känner. Det är skönt.
Jag älskar affärsutbudet, alla små söta caféer och ån. Jag älskar kvällspromenader och en joggingtur i höstsolen.
Jag älskar även min fina lägenhet. Den är exakt som jag vill att den skall vara. Vit och mysig. Tyvärr ligger den på ett dåligt ställe så jag hoppas på flytt närmare centrum redan nästa höst.


Slutsats
Jag visste inte om jag skulle ta ett mellanår eller inte så jag satsade inte på inträdesprovet, men jag blev antagen och kunde inte vara mer nöjd över att jag blev det.
Som ni märker trivs jag som fisken i vattnet i Åbo. Åbo gav mig en ny chans och en ny start. Just nu kunde jag som sagt inte vara mer nöjd med mitt liv i Åbo men vem vet om man mitt i allt för upp ögonen för någonting annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar