29 december 2016

Min aknehistoria del 7 - Isotretinoin månad 4

Den senaste månaden har det faktiskt inte hänt så mycket. Den 13:de var jag på ett laboratoriebesök och den 14:de hade jag ett telefonsamtal med min hudläkare.
Jag fortsätter inte med samma dos som förut. På grund av att mitt triglycerid-värde har höjt (det skall ligga på 2, mitt är 3,6) måste jag dra ner på dosen. Från att äta 20 mg varannan dag och 40 mg varannan dag äter jag nu 20 mg per dag. Det suger. Jag tror att det betyder att jag måste äta medicinen en längre tid och det suger verkligen. Det känns som om min hy aldrig kommer bli bra. Fy fan vad jag hatar denna helvetes medicin och min hy.

Denna månad har jag dock börjat äta zink-tabletter efter läkarens rekommendation. Vet inte om det hjälper men det kan vara bra att äta det ändå.

När kuren är slut skall jag räkna vad medicineringen kostat (och informera er) och så skall jag gå till en läkare för att kolla upp vad jag har brist på i min kropp. Som sagt kan brist på zink orsaka hudproblem.






Så här ser min hy ut just nu. Som ni ser är höger kind fortfarande kaos medan vänster kind är någorlunda okej. De flesta röda fläckarna/prickarna är stora ärr som går bort efter kurens slut. Efter fyra månader kunde man vänta sig bättre resultat men jag säger det igen. Nästan månad skall jag ha en bättre hy och bättre nyheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar