10 maj 2015

Lettland del 1

Nu är jag då hemma efter en väldigt lyckad och trevlig resa. Tänkte berätta om resan i två inlägg. Har dock inte så många bilder från resan. De flesta som jag har är tagna med telefonen. Här får ni nu det första inlägget med bilder tagna med både kamera och telefon.

Dag 1

Startade på måndag kväll den 4.5. Var framme hos hostfamljen efter 22:30 så vi gick genast och lade oss. Vi bodde i Jaunolaine, en liten by utanför Riga. Familjen som vi bodde hos hade ett stort hus, en hund och en katt.

Sötaste katten jag någonsin sett.

Dag 2

Den första egentliga dagen åkte vi till skolan på morgonen. Skolan hette Olaines 1. Vidusskola. Först hade rektorn ett välkomsttal och så fick vi presenter. Gick sedan till kommunhuset där kommunfullmäktige berättade om staden och verksamheten där. Blev lite förvånad över att en person som är så viktig inte kunde engelska. Det var verkligen få som kunde engelska. De talade antingen lettiska eller ryska. Man förstod inte ett ord av de språken. Efter besöket hos kommunfullmäktige gick vi till ett museum. Efter det besöket visade letterna oss runt i skolan. Skolan hade 800 elever så den var verkligen enorm, men den var fin också.
Åt sedan lunch, vilken bestod av en soppa till förrätt, varmrätt och efterrätt. Skolmaten var så bra där!
Efter lunch hade vi presentationer och vår gick verkligen bra. Vi finländare var bäst på engelska av länderna som var på plats.
På kvällen åkte vi en sväng till Riga där vi såg hur staden såg ut och så åt vi på restaurang.
Senare på kvällen tog vi en cykeltur med Tim&Lars och Agnese (hosten) och hennes kompisar.

Den enorma skolan.

Vår samlingsplats // Presenter

På museet.

På museet del 2 // Roliga cykelställningar

Dags för presentation.

Fina fina Riga.

På denna restaurang i Riga, Lido, fick man väldigt god och framför allt billig mat.

Dag 3

På onsdag åkte vi till Tervetes Dabas Park. Först besökte vi ett gammalt slott som såg ut som ett vikingahus. Såg en massa gamla föremål från den tiden. Sedan åkte vi med ett minitåg till en stor lekpark av trä och så gick vi omkring i nationalparken. Blev sedan bjudna på lunch.
Efter utfärden åkte vi till skolan där vi spelade fotboll på deras enorma sportplan och så klättrade vi på deras klättervägg som de hade i gymnastiksalen. Eller jag klättrade inte men de andra gjorde det. Senare på kvällen visade de oss de mest konstiga ställena i stan.

Tre stycken bilder från "slottet".

Så svårt att hitta ut från denna labyrint.

Lekparken.

Sötnosarna.

Två bilder från nationalparken.

En bild från "dvärgbyn" i parken // Sötaste lammet

Väggklättring i skolan.

Slummen kallade vi detta trots att nästan hela byn (Olaine) påminde om en slum. Jag tycker att husen var i väldigt dåligt skick och allt var så ryskt på något vis. 60% av stadens invånare var ju ryssar så det var ju inte så konstigt.