21 november 2014

Min fredag och ett recept på en annorlunda smoothie

Idag skrev jag finska prov. Skrivuppgifterna gick bra men orduppgifterna gick dåligt. Hur kan man lära sig 20 sidor ord och minnas precis alla? Tips, anyone?
När jag kom hem lite över 11 packade jag upp skolväskan, åt lunch, vek byket och så lagade jag en supergod smoothie som ni ska få recept på i slutet av inlägget.
Så länge jag smuttade på min goda smoothie såg jag på The Vampire Diaries och efter det såg jag på youtube videos.
Sedan dess har jag inte gjort så mycket annat än att ha varit ute med hunden i snön. Hon älskar snö! Nu tänker jag sortera i mitt överfulla klädskåp. Senare skall jag se på fredagens höjdpunkt - Posse.


Receptet hittade jag i denna bok som jag fick till födelsedags present.


Ingredienser:

1 äpple
2 dl naturell yoghurt
2 dl grekisk yoghurt (jag använde mjölk kvarg)
3 matskedar flytande honung
1/2 dl vatten
1/2 vaniljstång (jag använde rå vanilj på burk)


Gör så här:

1. Skala, ta ut fröhuset och skär äpplet i små bitar.
2. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ner fröna i en liten kastrull tillsammans med cirka 1/2 dl vatten och äppelbitarna. Lägg även ner själva stången i vattnet och låt koka i 2-3 minuter.
3. Blanda i honungen precis innan du tar bort kastrullen från värmen.
4. Kyl av äppel- och vaniljhonungen och ta upp vaniljstången.


5. Mixa samman alla ingredienser till en slät och yoghurtliknande smoothie.


6. Låt stå en stund i kylskåpet innan servering.


7. Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar